Gewoon is maar gewoon(te)

Gewoon is maar gewoon(te)
March 13, 2021 No Comments Balans nancy.bakker@live.com

Ken je dat? Van die gewoontes die je hebt? Vaste patronen, die er onbewust insluipen? Bij was dat bijvoorbeeld mijn smartphone. Ik moest deze regelmatig checken, want stel dat ik wat mis. Met als gevolg dat ik erin verzand raakte. Eerst mijn WhatsApp checken, dan mijn mail, dan Instagram en Facebook. Vooral in die laatste verloor ik me vaak.

Doorbreken van een gewoonte

Hoe kan dat toch? Omdat het een gewoonte is geworden. En zo’n gewoonte is lastig te doorbreken. Wanneer lukt dit dan wel? Als je misschien vaker negatieve ervaringen hebt, dan positieve ben je misschien bereid om iets hierin te veranderen. Ik las bijvoorbeeld ’s avonds een bericht en dit bericht triggerde me zo dat het dan in mijn hoofd bleef hangen. Heel vervelend, vooral als je dan daarna wil proberen te gaan slapen. Dit lukt dan niet of is erg lastig. Door de verschillende opleidingen die ik heb gedaan op het gebied van hooggevoeligheid en Acceptance Commitment Therapy heb ik geleerd dat deze onrust komt, omdat je een heel verhaal maakt van een bepaalde gedachte. En als je er een verhaal van maakt, dan wordt de emotie die erbij hoort groter en blijft langer hangen. In mijn geval was dat vaak de onrust. Die bleef hangen. De kunst is om iets anders te gaan doen. Want als je hetzelfde blijft doen, dan wat je nu doet, dan blijft alles hetzelfde en verandert er niets.

Anders gaan doen om gewoontes te doorbreken

Wat ik ben gaan doen, is eigenlijk heel simpel: ik leg nu bewust mijn telefoon weg. Zodat ik niet meer afgeleid wordt door allerlei berichten. En dit was in het begin heel lastig, want de gewoonte om op mijn telefoon te kijken, zat er nu eenmaal in. Maar door anders te doen: telefoon gewoon wegleggen, heb ik ervaren dat dit mij iets positiefs oplevert: namelijk heel veel rust. Hiermee heb ik mijn gewoonte doorbroken.

Anders doen om nieuwe positieve gewoontes te ontwikkelen

Een andere nieuwe gewoonte die ik heb ontwikkeld is: wandelen. Wandelen met mijn twee honden. En dit kostte in het begin heel veel moeite. Waarom? Omdat mijn hoofd in de weerstand ging. Hoe kun je nu gaan wandelen, terwijl je nog zoveel te doen hebt. Natuurlijk ging ik al wel vaak wandelen met mijn honden, want met honden moet je natuurlijk regelmatig naar buiten, maar meestal waren het wat kortere wandelingen. Nu maken we grote wandelingen van 1 – 2 uur. En dat ben ik gewoon gaan doen. Ik merk nu dat het me vooral heel veel positieve energie oplevert. En de hondjes? Die vinden het natuurlijk ook heel gezellig!

Wil jij ook jouw gewoontes doorbreken en anders gaan doen?

Heel graag wil ik jou ook eens uitdagen om anders te gaan Doen (ACT) en eens te kijken wat het je oplevert. Heb je hier hulp bij nodig? Aarzel dan niet om contact met mij op te nemen. Gewoon doen!

About The Author

Leave a reply

Your email address will not be published.